Tàctil

Les pantalles tàctils han transformat la manera en què interactuem amb entorns gràfics modelant algunes habilitats d’aprenentatge. Ordenem i percebem la informació d’una manera diferent que amb el paper imprès o amb les pantalles convencionals. Ja no arrosseguem un cursor sinó que apuntem amb el dit directament; ja no cliquem per canviar la vista d’una pantalla o per modificar el zoom, simplement canviem de gest amb els dits. Des d’un punt de vista pedagògic, les pantalles tàctils obren un munt de possibilitats, cosa que s’amplia amb el potencial d’aprenentatge del videojoc.

Molts comandaments de joc i algunes consoles portàtils juguen amb el nostre sentit del tacte de diverses maneres. L’element tàctil més conegut són els vibradors, que han estat presents en la història dels videojocs des de la dècada dels 70 en algunes màquines recreatives. Ja a la dècada dels 90, alguns comandaments, com el de la Nintendo 64 o el de la Dreamcast, disposaven d’un espai per col·locar-hi un “rumble pak” o vibrador.

800px-dreamcast-jump-pack
Rumble pack de la Dreamcast de Sega, 1998.

Més tard, pràcticament totes les consoles tenien comandaments amb un vibrador integrat i, actualment, tots els telèfons mòbils en tenen un. Altres elements que interaccionen amb el nostre sentit del tacte quan juguem són les palanques de control (joysticks), els volants que es fan servir pels jocs de curses o les pistoles en els jocs de trets. En alguns casos es va arribar a fer experiments, més o menys exitosos, que van ser un intent molt interessant de transformar completament la forma de jugar sense comandament. És el cas, per exemple, del Power Glove que Nintendo va comercialitzar per la seva consola NES; i ho va fer ni més ni menys que l’any 1989!

 

nes-power-glove
Power Glove per a la NES, 1989.

En èpoques més recents, el desenvolupament de les pantalles tàctils en els videojocs arriba des de dos fronts: d’una banda, amb les consoles portàtils amb la primera Nintendo DS, una consola amb dues pantalles, una d’elles tàctil, de l’altra, amb els dispositius mòbils (els telèfons intel·ligents i les tauletes).

interest

Tenim literalment a les nostres mans una nova finestra a la descoberta de coneixements, pràctiques i interaccions no només amb màquines, sinó amb altres persones.