Evolució

És a partir de la década de 1990 que les consoles i els ordinadors personals entren directament en el món del joc. Ja no només ho fem per ordenar informació, programar o treballar, es converteixen en estacions de joc, entreteniment i diversió.

L’electrònica es fa més petita i més potent, per tant la capacitat de reproducció afavoreix la creació de nous i millors videojocs.

L’esclat dels videojocs va fer que altres formes d’expressió cultural també s’hi fixessin com ara el cinema, la literatura, la televisió. Les fronteres entre uns i altres s’ha difuminat i els videojocs han passat a les pel·lícules, novel·les han passat a videojocs i fins i tot una història ja surt en diversos formats.

5ª generació – Era dels 32bits

Una generació de ràpid ceixement del 32bits als 64bits i del canvi gràfic del 2D al 3D.  El 1994 Sega comercialitza la consola Saturn i SONY la PlayStation. És quan comença el declivi d’Atari. Les consoles comencen a tenir una atenció especial pels comandaments de control.

playstation1
PlayStation.

6ª Generació – Era dels 128bits

És quan les consoles comencen a convergir amb els ordinadors PC per la seva arquitectura interna i perquè el multimedia pren molt més presència. La PlayStation 2 podia reproduir dvd, i també moltes comencen a incorporar connexions a internet, la Dreamcast de SEGA al 1998, va ser pionera amb un mòdem de 33.6Kb.

En aquesta generació també trobem la Game Cube de Nintendo, i la XBox, la primera consola de Microsoft, que ja inclou el primer disc dur per guardar la informació.

ngc_gamecube
GameCube.

7ª Generació – Era dels MMO, els casual gamers, les pantalles tàctils i els interactius

És la generació on s’expandeixen enormement els jocs online (MMO), així com els anomenats “casual games”, degut especialment a l’increment massiu d’ús de jocs en dispositius mòbils i xarxes socials.

Quant a consoles, les destacades en aquesta generació són: la PlayStation 3, la XBox 360 i la Nintendo Wii. Destaquem aquí la novetat d’aquesta darrera consola: la forma en què interactuem amb els jocs amb sensors i el tipus de joc i de jugadors a què Nintendo s’ha dirigit i que com a conseqüència ha extès el concepte de joc familiar i de jugadors casuals o “casual gamers” en contraposició els anomenats “hardcore gamers”. Un altre interactiu amb molt d’ús ha estat el Kinect de Microsoft, que ha obert portes inclús més enllà del món dels videojocs.

L’altre gran element d’interacció introduït en aquesta generació són les pantalles tàctils, que trobem tant en dispositius mòbils com en consoles portàtils com la Nintendo DS.

xbox-360-pro-wcontroller
Xbox 360

8ª Generació

És l’actual era en la que estem inmersos. Consoles amb processadors multinucli, jocs en xarxa, PlayStation 4, la Wii U i la XBox One o consoles de mà com la Nintendo 3DS.

Els comandaments comencen a ser interactius i sense fils. Noves formes d’interacció com la Realitat Virtual o la Realitat Augmentada (en menor mesura, de moment) comencen a expandir-se ràpidament, cosa que ens acosta a una nova generació.

wii_u_console_and_gamepad
Wii Ü

Els jocs d’ordinador

El joc en els ordinadors personals sempre ha semblat que anava una mica per darrera de la indústria de les consoles però en realitat no ha estat així. Podem destacar que els primers jocs en 3D van apareixer per ordinador, com ara el DOOM.

Es quan apareixen els sistemes operatius gràfics com Windows95 que els jocs fan un salt de qualitat. I amb la millora continuada de la capacitat dels PC els jocs cada cop tenen necessitat de millor programari de processament d’imatge i uns requeriments tecnològics més elevats.

pc-gamer
PC per a jugar.